Janośik historia (Kajtek)

poniedziałek, 29 maja 2017

Cała prawda o mnie (portfolio)
Witajcie, jestem Juraj Jánošík bo tak naprawdę mam na imię, a poza tym jestem Słowakiem z pochodzenia. Powstało o mnie wiele legend i aż 10 filmów. Ale zacznijmy od początku. Urodziłem się prawdopodobnie 25 stycznia 1688 roku w wiosce Terchovo na Słowacji, a zostałem ochrzczony 16 maja 1688. Moimi rodzicami byli Martin Jánošík i Anna Cesneková, miałem też braci: Jana, Martina i Adama, oraz młodszą siostrę Barborę.
Legendy
Większość legend opowiada o Polskim Robin Hoodzie co brał bogatym a dawał biednym. Rabował wsie i miasta należące do bogatych ludzi. Mieszkał w jaskiniach, grotach i był mega odważny i dzielny i w ogóle super dobry dla ludzi, ratował ich gdy byli w opresji. Pomagał starcom oraz bronił kobiety i dzieci.
Filmy o mnie
Jednym z najbardziej znanych filmów o mnie jest serial „Janosik” reż. Jerzego Passendorfera. Główną rolę grał Marek Perepeczko a sam serial został nakręcony w 1973 roku. Drugim filmem o mnie jest „Janosik. Prawdziwa historia” reż. Agnieszka Holland i Kasia Adamik. Powstał on w 2009 roku a głównego bohatera grał Václav Jiráček.
Moja broń
Jako, że jestem zbójem to muszę mieć jakąś broń a moją bronią był pistolet prochowy. Jest to jedno strzałowy wielki pistolet na czarny proch i ołowiane kule. Moją bronią białą była szabla którą posługiwałem się wprawnie. Moją drugą bronią była ciupaga która nie była wcale taka prosta w użyciu ponieważ jest tylko z jednej strony ostra.
Ubiór
Mój ubiór to:

-wysoka czapa, ozdobiona piórem i pasmanteriom(kolorowe naszywki)

-koszula z białego płótna z szerokimi rękawami,

-krótka peleryna przerzucona przez ramię(cucha) wykonana z białego filcu, ozdobiona haftami - parzenicami,

-szeroki pas, skórzany, zapinany na kilka klamerek, pełniący role gorsetu.

-kierpce (buty wykonane z jednego kawałka skóry) wiązane skórzanymi rzemieniami,

-ciupaga.
Gdzie mieszkałem
Mieszkam w jaskiniach i grotach, można się przyzwyczaić do lekkiego chłodu i wilgoci ale jest ok jak masz kożuch i miękkie futerko z owcy. Na ogół biegam na dworze cały dzień tylko na noc idę do jakiejś groty, żeby mnie nie znaleźli. Grota nie była ciągle ta sama co dziennie musimy znaleźć nową ponieważ straż by się domyśliła.
Moja drużyna
Mam drużynę składającą się z kilku kamratów którzy przyłączyli się do mnie. Większość jak i nie wszyscy byli z Żywca. Imiona trzech to: Proćpak, Jankiel Wolf i Wojtek od czarownic a ci sławniejsi to: Ondraszka czy Oleksego Dobosza byli oni oddani jak nikt inny wszystkie moje rozkazy były wykonywane w 1 dzień no może 2. Ale rabunki trwały do 90 minut na co tak że nie mogę się skarżyć.
Zbójeckie życie
A tak właściwie to co opowiadają o mnie w filmie jest nie do końca prawdą bo mówią, że taki dobry jestem i drugi Robin Hood w ogóle a taka prawda, że jestem po prostu zbójem i jak na zbója przystało biorę bogatym nie oddaję biednym no cóż powiedzieć jak kto woli.
Śmierć
Moja śmierć przede wszystkim była ukazana w nie jednym filmie ale pewnie nie wiecie nawet jak umarłem a to powiem wam bo umarłem ciekawie bo powieszono mnie za żebro tak za ŻEBRO!!! Mało humanitarny sposób ale już nigdy żaden zbój nie zaatakował wioski bez powodu. No i to tyle na temat mojej śmierci.
Zły bohater
Jeden z wielu filmów o mnie jestem w nim pokazany jako największy bohater świata! Nigdy nie popełniam błędów i pomagam nie tylko biednym i chorym! A jak już wiecie jest to jedna wielka bujda, bo jestem nie uczciwy owszem biorę bogatym ale nie oddaję biednym(tylko zabieram dla siebie bo trzeba z czegoś żyć) a daję to tylko łapówki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 
FREE BLOG TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS