Moje wakacyjne drzewa.

wtorek, 1 września 2015



Witam. 


Chciałabym opisać dwa drzewa- są to lipa i jarzębina. Wybrałam akurat te, ponieważ przez większą część wakacji patrzyłam na nie z okna mojego pokoju. Ich widok mnie zainspirował. Oba są bardzo ładne i zobaczycie , że bardzo ciekawe.

                                                                       LIPA







 Lipa to drzewo kojarzące się z początkiem lata. Niektórzy uwielbiają  jej delikatny waniliowo-miodowy zapach oraz  herbatkę lipową, którą piją  nie tylko zimą. Z encyklopedii dowiedziałam się, że w Polsce są dwa rodzaje lipy-lipa drobnolistna (łac. Tilia cordata) oraz lipa szerokolistna (łac. Tilia platyphyllos), czasem można też spotkać lipę srebrzystą(łac. Tilia tomentosa). Zazwyczaj w parkach spotykacie właśnie lipę drobnolistną,  która latem wydaje delikatny miodowy zapach.  Lipa, którą sfotografowałam jest, moim zdaniem, z gatunku drobnolistnych, ponieważ ma małe liście oraz wąski i mały ogonek. Moja lipa jest wysokim drzewem, ma prosty pień, do połowy wysokości nie ma gałęzi. Ma bardzo rozłożystąi gęstą koronę. Na gałęziach rosną  skośne i  sercowate liście, a wśród nich żółtawe, piękne kwiaty . Moja lipa ma także owoce - są to małe, okrągłe i gładkie orzeszki. Korona drzewa, która ma dużo pachnących kwiatów przyciąga do siebie mnóstwo pszczół. Lipy to drzewa długowieczne, żyją około 500 lat.              W Polsce najbardziej okazałe rosną  w miejscowości Cielętniki  oraz Siemkowice.”
 
* W tym fragmencie bloga korzystałam także z wiadomości zawartych w Encyklopedii.

Teraz już czas na ciekawostki, a znalazłam ich wiele. 
Lipa ma niesamowite właściwości. Najbardziej spodobała mi się ta .
Oto tekst, który znalazłam w pismach średniowiecznych pielgrzymów:
„Oderwij korę z lipy, żuj w skupieniu, nie zawadzi pomodlić się w tym czasie do świętej Apolonii - patronki dentystów. Efekt murowany, ból zęba minie jak ręką odjął.”
- Lipa potrafi złagodzić ból zęba.
Z lipy przygotowuje się herbaty uspokajające i relaksujące.
-Lipa ma działanie uspokajające.
Herbatki lipowe pije się na przeziębienia kaszel i stany zapalne.
-Lipa ma działanie lecznicze.
I jeszcze jedna ciekawostka :
W XVIII wieku francuski chemik opracował przepis na czekoladę z lipy- z kwiatów i orzeszków.
Jeśli ktoś chciałby taką zrobić niech poszuka przepisu na stronie: http://gwydion.weebly.com/making-wild-chocolate.htm
Oprócz właściwości leczniczych i spożywczych  lipa ma też właściwości przemysłowe.Z lipy można zrobić papier, kosze, kapelusze, a nawet chodaki. Z drzewa lipowego robi się rzeźby ponieważ jest miękkie i łatwe w obróbce.

* Do tej części bloga korzystałam z artykułu napisanego przez Klaudynę Hebdę pod tytułem.  „Ziołowy zakątek’’

Lipa jest także bohaterem w literaturze (to wiem od mamy).
Jan Kochanowski uwielbiał siadywać pod swoją lipą w Czarnolesie. Napisał nawet fraszkę na cześć tego drzewa pt. „ Na lipę”.  Przytoczę fragment:

„ Gościu siądź pod mym liściem , a odpocznij sobie !
Nie dójdzie cię tu słońce , przyrzekam ja tobie…….”

Czy wiedzieliście, że lipa to takie cudowne drzewo?!


                                   Jarzębina -Jarząb pospolity (łac. Sorbus aucuparia)







Jarząb pospolity (łac. Sorbus aucuparia) to gatunek rośliny, która żyje wiele lat. Z encyklopedii dowiedziałam się, że jarzębina dorasta do 15m wysokość, ale trudno mi w to uwierzyć, bo ta, którą sfotografowałam ma zaledwie 4 m wzrostu. Moja jarzębina ma gładką i jasną korę. Jest drzewem niezbyt dużym i raczej delikatnie zbudowanym,  liściastym, o dość cienkim pniu i prześwitującej koronie.
Na jednym z moich zdjęć widać, jak promienie słoneczne prześwitują przez koronę drzewa. Największą jej ozdobą są czerwone i okrągłe owoce, z których często dzieci robią korale. Jarzębina ma gładką korę oraz pierzaste liście. Drzewo to  osiąga wiek 80-120(150) lat. Jak na drzewo jest raczej krótkowieczna. Najstarszy (i równocześnie najgrubszy) jarząb pospolity w Polsce rósł w Lubiniu koło Świnoujścia i liczył ponad 150 lat. Drzewo to jednak już nie istnieje.

*Ten fragment opracowałam na podstawie Encyklopedii oraz artykułu „ NAJSTARSZE DRZEWA W POLSCE  C. Pacyniak, 1992).

A teraz  ciekawostki

Nie każdy z nas wie, że owoce jarzębiny  oprócz tego, że są dekoracyjne , mają również  zastosowanie  w kuchni i lecznictwie. Owoce jarzębiny w stanie surowym nie nadają się do spożycia ze względu na gorzki smak i trujące właściwości. Przyczyną tego jest zawarty w nich kwas parasorbinowy, który wywołuje nudności, wymioty oraz biegunkę. Ale mrożenie, suszenie, jak i gotowanie rozkłada ten związek, dzięki czemu przetwory z jarzębiny pozbawione są goryczy oraz trujących właściwości.
Owoce jarzębiny nadają się do wyrobu dżemów, marmolad, konfitur, soków oraz napojów alkoholowych (nalewki, wina, wódki). Suszoną jarzębinę wykorzystuje się także do przyrządzania naparów, jako składnik herbatek owocowych oraz deserów.  Występujące w owocach jarzębiny związki mają działanie moczopędne, przeciwzapalne i przeciwbiegunkowe. Napary z jarzębiny stosuje się przede wszystkim w stanach zapalnych dróg moczowych, kamicy nerkowej, zaburzeniach czynności przewodu pokarmowego, niewydolności krążenia oraz przy przeziębieniach. Oprócz tego w medycynie ludowej jarzębinę wykorzystywano w leczeniu cukrzycy, zaburzeń metabolicznych, reumatyzmu i artretyzmu. Jarzębina ma także zastosowanie w  kosmetologii. Można domowym sposobem zrobić np. maseczkę albo tonik. Jeśli ktoś chciałby przygotować wytwory z jarzębiny proszę skorzystać ze strony zatytułowanej „Zdrowie z Natury – jarzębina’’ (jarzębina. jpg). Na tej stronie znajdziecie domowe przepisy na np. konfitury, likiery, nalewki, a także maseczki. Ja także korzystałam z tej strony przedstawiając ciekawostki o jarzębinie.  


Podsumowując - Zanim zabrałam się do tej pracy nie sądziłam, że drzewa mają takie właściwości spożywcze i lecznicze. Może warto sięgnąć po wytwory z na przykład z tych drzew, które opisałam, zamiast po leki z apteki.  Są zdrowsze i nic nie kosztują.   
Julia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

 
FREE BLOG TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS